درصنعت بار روی  یک موتور آسنکرون بوسیله سیسستم انتقال قدرت مناسب اصطلاحا” کوپلینگ شده است موتورها نیز با توجه به کاربردهای مختلف  که در صنعت وجود دارد در انواع مختلف وقدرت های متفاوت انتخاب می شوند از جمله کاربردها می توان به ماشین ابزار, پمپها,بالابرها,ماشین ابزار بزرگ وگرداننده ها اشاره کرد حال در آزمایشگاه برای اینکه بتوانیم بارهای مذکور را به موتور اعمال نمائیم از یک موتور جریان مستقیم یا از بارهای مغناطیسی استفاده می کنیم به دلیل این که بارهای مغناطیسی دارای مزایای خوبی نسبت به موتور جریان مستقیم هستند. از جمله مزیت های آن اعمال  بار در رنج های مختلف به موتور را می توان  ذکر نمود.

لذا برای ثبت پارامترهای  ورودی وخروجی در بار کامل موتور را در ولتاژ اسمی خود توسط دینامومتر یا پاور آنالیزور تحت بار قرار می دهیم دینامومتر با توجه به توان خروجی اسمی الکتروموتور که توسط سازنده برای آن تعیین شده است به گونه ای تنظیم می شود که معادل بار خروجی به الکتروموتور اعمال می شود در این مرحله می توان اطلاعات مربوط به بازده ,ضریب قدرت ,توان ورودی,توان خروجی جریان, گشتاور ,سرعت روتور را به وسیله دستگاه های از پیش تعبیه شده جهت اندازه گیری پارامترهای فوق استفاده کنیم.

elements

برای حصول ایمنی کار در زمان آزمایشات بایستی تمامی نکات ایمنی وفنی را قبل ودرحین کاررعایت نمائیم. 

نکات آزمایشگاهی

۱- در راه اندازی موتور جریان مستقیم همیشه به خاطر داشته باشیم که ولتاژ اتوترانسفورماتور  قبل از شروع  آزمایش روی صفر تنظیم شده باشد در غیر اینصورت احتمال سوختن موتور به  دلیل جریان راه اندازی بالا موجود است.

۲-هنگامی که در مقادیر زیاد جریان کار می کنیم سعی کنیم آزمایش را در کمترین مدت زمان ممکن انجام دهیم وپس از آن مدار را خاموش کنیم.

۳- پس از اتمام آزمایش ابتدا ولتاژ منبع تغذیه را به آرامی صفر کرده سپس کلید مدار را قطع کنیم عدم رعایت این امر موجب ایجاد اضافه ولتاژ وسوختن دستگاه ها می شود.

۴- قبل از شروع آزمایش وتست بایستی تمامی مدارات و اتصالات به دقت چک شود چنانچه مدار آزمایشگاه اشتباه وصل شده باشد احتمال برق گرفتگی وآتش سوزی وجود دارد.

۵- در هنگام انجام آزمایش و برقدار بودن مدار از جابه جایی سیم های رابط وقطع و وصل نمودن مدار خوداری شود.

استفاده صحیح از دستگاه های اندازه گیری

استفاده صحیح از دستگاه های اندازه گیری در انجام آزمایشات برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه ها واستخراج نتایج صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است لذا قبل از شروع آزمایش بایستی آشنایی لازم از نحوه عملکرد دستگاه ها را بدانیم  در اینجا توضیح مختصری از آنها ارائه می نماییم.

الف: ولتمتر

voltmeter
اتصال صحیح ولت متر

ولتمتر در مدارات به صورت موازی وصل می شود و اختلاف ولتاژ دو نقطه از مدار را اندازه گیری  می کند از آنجا که مقاومت داخلی ولتمتر بسیار زیاد است اگر به صورت اشتباه (سری ) در مدار قرار گیرد مانع عبور جریان می شود ولی خود آسیب نمی بیند.

ب:آمپرمتر

ampermeter
اتصال صحیح آمپرمتر

آمپرمتر در مدارات بصورت سری وصل می شود وجریان عبوری را اندازه گیری می کند از آنجا که کل جریان بار از آمپرمتر عبور می کند برای اینکه خود آمپرمتر به عنوان بار عمل نکند مقاومت داخلی آن بسیار کوچک انتخاب می کنند در نتیجه اگر آمپرمتر اشتباها” بصورت موازی با مدار قرار گیرد جریان بسیار زیادی از آن عبور کرده وباعث اتصال کوتاه وسوختن آمپرمتر می گردد.

ج:واتمتر

wattmeter
واتمتر دیجیتال پنلی
inner wattmeter
ساختمان داخلی وات متر

محاسبه می کند لذا لازم است جریان و ولتاژ  و اندازه گیری  vicosφواتمتر دستگاهی است که توان عبوری را با ضریب  اندازه گیری شود . برای همین منظور دستگاه دارای دو مدار و دو ورودی جداگانه برای ولتاژ وجریان می باشد اما این دو ورودی یک نقطه مشترک دارند .(فیش قرمز جریان وفیش سیاه ولتاژ ) که این موضوع در بستن مدارات آزمایش حتما” در نظر گرفته می شود تا از به وجود آمدن اتصال کوتاه در مدار جلوگیری شود.نحوه قرار دادن صحیح این نوع واتمتربدین  صورت است که ابتدا سیم پیچ جریان را در مدار به صورت سری قرار می دهیم به صورتی که فیش قرمز ورودی (متصل به منبع ) وفیش سیاه خروجی (متصل به بار ) باشد سپس فیش سیاه سیم پیچ ولتاژ را به نول وصل می کنیم باید توجه شود که فیش قرمز ولتاژ از طریق مدارات داخلی به فاز وصل شده است ونیازی به اتصال دوباره نیست .          

(برای نشان دادن این مفهوم یک صفحه مسی کوچک خارجی نیز فیشهای قرمز ولتاژ وجریان را اتصال کوتاه کرده است.) 

wattmeter2

د:فرکانس متر

Frequency meter

در این قسمت مقدار فرکانسی که موتور می تواند با آن کار کند مشخص می شود .فرکانس شبکه برق ایران معمولا”۵۰ یا ۶۰ هرتز است واکثر موتورها نیز قابلیت کارکردن با این فرکانس را دارند و این مقداربرروی پلاک بدین صورت مشخص می شود. 

f=50HZ   &  60HZ

Power analyzer

پاور آنالیزر دستگاهی است که به وسیله ارتباط  با اتصالات ورودی و خروجی بسیاری از پارامترهای موتور الکتریکی را هنگام تست اندازه گیری می کند.

Power analyzer
نمونه ای از دستگاه پاور آنالیزور